CONCERTEN IN DE NIEUWE KERK (2018)

 

Vrijdag 16 februari - 20:15

Februari Festival vrijdag 16 februari 2018
Februari Festival vrijdag 16 februari 2018

Robert en Felix slaan de handen ineen

Antje Weithaas, Jasper Grijpink, Hannah Strijbos, Ishay Shaer, Quirine Viersen e.a.

Kamermuziek is instrumentale muziek voor twee tot tien musici. Muziek voor in de kamer dus. Voor veel romantische orkestcomponisten als Liszt, Wagner en Berlioz kon muziek niet groots en meeslepend genoeg zijn, dus de kamermuziek, dat lieten ze liever over aan anderen. Dat ook kamermuziek in zijn bescheiden bezetting toch groots en meeslepend kan zijn, bewijzen de beide heren Felix Mendelssohn en Robert Schumann, in wat minder bekende maar minstens zo mooie kamermuziekwerken en werk voor piano solo/vierhandig.

LOCATIE: Nieuwe Kerk

MUSICI

Shihyun Lee - piano
Antje Weithaas - viool
Ishay Shaer - piano
Jasper Grijpink - klarinet
Hannah Strijbos - altviool
Sofya Gulyak - piano
Quirine Viersen - cello

PROGRAMMA

Felix Mendelssohn: Lieder ohne Worte op. 19
Felix Mendelssohn: Vioolsonate in F (Urtext Edition)
Robert Schumann: Märchenerzählungen op. 132
Robert Schumann: Variaties I-V op. posth. uit Etudes symphoniques
Robert Schumann: Fünf Stücke im Volkston op.102

TOELICHTINGEN

Mendelssohn schreef zijn drie vioolsonates in een periode van acht jaar. De laatste, die in F, werd geschreven in de zomer van 1838, vlak na de geboorte van zijn eerste kind. Na de première bleef het werk verder onuitgegeven. Pas recent is het herontdekt. Het is een ambitieus werk, zowel voor de viool als de piano.

In de Märchenerzählungen opus 132 voor klarinet, altviool en piano van Schumann gaat het om dichterlijke romantische verhalende muziek. Het is een van zijn allerlaatste werken, gecomponeerd toen zijn depressies meer en meer de overhand kregen. Ondanks de bijzondere bezetting gaf Breitkopf&Härtel het werk al direct in 1854 uit.

In 1834 schreef Schumann een reeks variaties die hij ‘Pathetische Variationen, Etüden im Orchestercharakter’ en later ‘XII Etudes Symphoniques’ noemde. Hoewel opgedragen aan William Sterndale Bennett, luidt een voetnoot: ‘De melodie is het werk van een amateurmusicus’. Dit slaat op de vader van Ernestine von Fricken - met haar was Schumann van 1834 tot 1836 verloofd. Vijf variaties bleven ongepubliceerd tot Clara Schumann en Johannes Brahms daar in 1890 alsnog toe besloten.

In april 1849 schreef Schumann in drie dagen tijd zijn Fünf Stücke im Volkston, die een andere sfeer ademen dan zijn andere werken voor cello en piano. Hij probeert zich hier, zij het met enige moeite, een wat meer ‘volkse’ stijl eigen te maken, met uitzondering van het middendeel dat herinnert aan een lied uit zijn cyclus Dichterliebe, "Ich hab' im Traum geweinet".

1e rang 33,- / 2e rang 28,- (inclusief koffie/thee voorafgaand & pauzedrankje)

* Programmawijzigingen voorbehouden.

OVERZICHT (2018)

 
Concerten

Woensdag 14 februari - 20:15

Februari Festival 14 februari 2018

Fanny & Felix Mendelssohn en Clara & Robert Schumann stellen zich voor


Donderdag 15 februari - 20:15

Februari Festival 15 februari 2018

Romantische hoogtepunten


Vrijdag 16 februari - 20:15

Februari Festival 16 februari 2018

Robert en Felix slaan de handen ineen


Zaterdag 17 februari - 19:30

za17feb

Een groots Soirée


Zondag 18 februari - 15:00

Februari Festival 18 februari 2018

Herbst und Frühling

Lezingen
Films