Februari Festival 2019
Vrijdag 15 februari 2019 - 20:00

Alban Berg Ensemble Wien, Simone Lamsma, Rob van de Laar, Thomas Beijer, Ishay Shaer, Animato Kwartet

Met regelmaat vernietigde de perfectionist Johannes Brahms werk dat in zijn ogen niet voldeed. Wat overbleef zijn uiterst innovatieve kamermuziekwerken. Met een minimum aan thematisch materiaal weet hij een groots meesterwerk te creëren. Met de zo kenmerkende lyrische dialogen en harmonische hoogstandjes weet Brahms zichzelf keer op keer te overtreffen. Zijn gevoelsleven weet hij als geen ander te doorgronden en op muziek te zetten. Dit laat je als luisteraar niet onberoerd.

 

 

Bestel Kaarten

PROGRAMMA *

Bach: Chaconne
Dvořák: selectie uit Cypressen
Brahms: Klarinettrio op. 114
Röntgen: Ballade op. 6
Brahms: Hoorntrio op. 40

TOELICHTINGEN

Vier dalende tonen vormen de pijlers onder de beroemde Chaconne van Bach. Kan het eenvoudiger? Bach bouwde er een kathedraal omheen die iedere musicus intimideert. Hij noteerde de noten zonder voordrachttekens. Het is aan de musicus om te bepalen hoe die ze speelt. Op donderdag 14 februari staat Brahms bewerking voor piano-linkerhand op het programma.

Componeren ging Dvořák bijzonder gemakkelijk af. Brahms zei jaloers over hem: "Die kerel heeft meer ideeën in zijn hoofd dan wij allemaal bij elkaar. Ik zou willen dat mij hoofdthema's invallen, die hij als neventhema's gebruikt."

Nog zo’n prachtige zwanenzang voor de klarinet: het Trio voor klarinet, cello en piano van Brahms. In de late klarinetwerken worden de essentiële kwaliteiten van Brahms' muziek - zijn heldhaftige berusting, zijn herfstkleuren, zijn onuitsprekelijke verlangen - teruggebracht naar de ware kwintessens.

Bij één van Brahms’ bezoeken aan Nederland speelde de Duits-Nederlandse componist en pianist Julius Röntgen de solopartij in Brahms’ Tweede Pianoconcert. Een grote eer, want Julius Röntgen was een groot bewonderaar van Brahms. Naast de invloed van Brahms is ook die van César Franck en Max Reger te horen in Röntgens muziek, en net als zijn vriend Edvard Grieg hield Röntgen van oude volksmuziek.

Een ander meesterwerk uit Brahms' kamermuziekoeuvre is het trio voor piano, viool en hoorn. Brahms speelde in zijn jonge jaren ook hoorn, net als zijn vader. In 1865, het jaar dat hij zijn Hoorntrio componeerde, stierf Brahms’ moeder. Het langzame deel van het Hoorntrio kan worden beschouwd als een treurlied voor zijn moeder.

* Programmawijzigingen voorbehouden.

Concerten in de Nieuwe Kerk