Februari Festival 2019
Zondag 17 februari 2019 - 15:30

Alban Berg Ensemble Wien, Thomas Beijer, Nikki Treurniet, Peter Nilsson, Simone Lamsma, Robert Kulek, Hannah Strijbos

We sluiten het Februari Festival af met een geweldige en onstuimige finale. Emoties worden u niet bespaard. Nog één maal beleeft u de meesterlijke Brahms. Van intiem-lyrisch tot uitbundig-extravert. Van Strijkkwintet naar Strijksextet. Johannes Brahms waagde zich als een van de eersten aan deze bezetting. We sluiten het festival af met misschien wel één van zijn onbetwiste kamermuziekwerken; het lyrische en melancholische Tweede strijksextet vol stiekeme referenties aan zowel Clara Schumann als Agathe von Siebold. De verleidelijke sopraan van Agathe laat de violen zingen.

 

 

Bestel Kaarten

PROGRAMMA *

Brahms: Intermezzo op. 117 nr. 1 - Intermezzo op. 117 nr. 3
Brahms: Regenlied op. posth. - Nachklang op. 59 nr. 4
Brahms: Vioolsonate nr. 1 op. 78
Brahms: Intermezzo op. 118 nr. 2 - Rhapsodie op. 119 nr. 4
Brahms: Strijksextet nr. 2 op. 36

TOELICHTINGEN

Brahms’ laatste pianowerken zijn de korte intermezzi, capriccio’s, ballades, romances en fantasieën op 117 – 119. Zij hebben veel te danken aan de muziek van Schubert, Chopin en Schumann. Harmonisch gezien gaat Brahms in dit pianistisch testament verder dan hij ooit was gegaan – aanleiding voor zelfs Arnold Schönberg om Brahms vooruitstrevend te noemen.

Zijn liederen drongen ook door in instrumentale werken. Vandaag wordt de Eerste Vioolsonate voorafgegaan door de twee liederen Regenlied en Nachklang, waarvan de melodische lijnen zijn verwerkt in de vioolsonate.

Het festival wordt afgesloten met onbetwist één van zijn mooiste kamermuziekwerken – het Tweede Strijksextet. De liefde voor de zangeres Agathe von Siebold inspireerde Brahms tot het schrijven van het Eerste Strijksextet. Agathe zou hem uiteindelijk de bons geven en enige jaren later schreef hij met het Tweede Strijksextet zijn ervaringen van zich af.

* Programmawijzigingen voorbehouden.

Concerten in de Nieuwe Kerk