Februari Festival 2019
Zaterdag 16 februari 2019 - 19:30

Alban Berg Ensemble Wien, Dirk Luijmes, Quatuor Van Kuijk, Ishay Shaer, Animato Kwartet, Renate Arends, Barbara Kozelj, Erik Slik, Hans Pieter Herman, Hannah Strijbos, Peter Nilsson, Jan-Paul Grijpink

Een feestelijke soirée waarin we groots uitpakken. De liefde in al haar facetten komt niet alleen voorbij in Brahms Liebeslieder-Walzer. Ze zijn oprecht, luchtig van stijl met behoud van Brahms muzikale kwaliteit en diepgang. Nooit wordt het kitscherig en dat heeft hij gemeen met de onvolprezen melodieënkoning Johann Strauss jr. Afsluitend met Brahms pianokwartet komen we weer terug bij zijn jeugd en de invloed van de zigeunermuziek. Wat een vitaliteit! En wat een belofte gaat hier van uit.

 

 

Bestel Kaarten

PROGRAMMA *

Johann Strauss jr./Berg: Wein, Weib und Gesang
Brahms: Twee liederen op. 91
Röntgen: selectie uit Lyrische Gänge
Johann Strauss jr./Schönberg: Rosen aus dem Süden
Dvořák: Twee Walsen op. 54
Brahms: Liebeslieder-Walzer op. 52
Brahms: Pianokwartet nr. 1 op. 25

TOELICHTINGEN

"Wer nicht liebt Wein, Weib und Gesang der ist ein Narr sein Leben lang". Deze zin wordt toegeschreven aan Maarten Luther die daarmee de titel en de tekst leverde voor de koorwals die Johann Strauss jr. in 1869 schreef voor de Wiener Männergesang-Verein. Nog in hetzelfde jaar verscheen de orkestversie, die in 1921 door Alban Berg is bewerkt voor strijkkwartet, piano en harmonium.

Het 'Geistliches Wiegenlied' is geschreven voor Brahms' vriend Joseph Joachim en diens vrouw Amalie, een bekende zangeres. Bij de geboorte van hun eerste kind componeerde Brahms het slaapliedje voor zang, altviool en piano. Later liep het huwelijk op de klippen en schreef Brahms een tweede lied voor dezelfde bezetting, misschien in de hoop het huwelijk van zijn vrienden te redden?

Het manuscript van de bijzondere Lyrische Gänge werd in 2004 in een kast van een andere Röntgen-nazaat gevonden door Röntgen, een kleinzoon van Julius Röntgen. De liederen hebben dezelfde bezetting als op. 91 van Brahms: zang, altviool en piano.

Nog een bewerking van Schönberg van een wals van Straus jr. voor de bezetting harmonium, strijkkwartet en piano.

Componeren ging Dvořák bijzonder gemakkelijk af. Brahms zei jaloers over hem: "Die kerel heeft meer ideeën in zijn hoofd dan wij allemaal bij elkaar. Ik zou willen dat mij hoofdthema's invallen, die hij als neventhema's gebruikt."

Er wordt gefluisterd dat Brahms zijn Liebeslieder-Walzer schreef uit - gefrustreerde - liefde voor Clara Schumann… Het is een verzameling liefdesliederen in Ländler-stijl, geschreven voor vier zangstemmen en piano 4-handig op teksten van Georg Friedrich Daumer uit een verzameling volksliederen en liefdesgedichten.

Brahms, die doorgaans erg van de klassieke vormen en structuren hield, gaat in de finale van het Pianokwartet nr. 1 in g op. 25 helemaal los met ongeremde zigeunermuziek; het hele kwartet lijkt voortdurend buiten de gekozen vorm te willen treden. De première werd gespeeld met Clara Schumann aan de piano.

* Programmawijzigingen voorbehouden.

Concerten in de Nieuwe Kerk