WAAR STAAT HET FEBRUARI FESTIVAL VOOR?

 

Het Februari Festival in een notendop

In de programmering van het Februari Festival staat steeds een componist of een muziekhistorisch thema centraal en introduceren we in Nederland en zeker voor Den Haag onbekende hoogwaardige ensembles en musici, gecombineerd met jong talent. Juist deze festivalsetting; het publiek krijgt op één avond meerdere musici en werken van de centrale componist voorgeschoteld en is in de gelegenheid om in de pauze en na afloop uitgebreid kennis met hen maken. De bezoeker ervaart de persoonlijke relatie die na meerdere dagen tijdens het festival bijna ongemerkt ontstaat als een meerwaarde. Dit is niet te vergelijken met een regulier concert en draagt daardoor nog sterker bij het verbindende effect dat cultuur kan hebben.

Komend festival staan we stil bij een van de grootste muzikale vernieuwers, die het kunstenaarschap een nieuwe dimensie gaf, Ludwig van Beethoven. Ook deze editie hebben we een ‘artist in residence’ en wel het vermaarde Duitse Ensembles 4.1 (vier blazers – één pianist) die gedurende het festival te horen is en samen speelt met internationale musici en jong talent. Voor de introductie van nieuw talent is de festivalsetting ideaal.


Waarom Ludwig van Beethoven?

Deze componist creëerde zijn werk in een zeer boeiende context. De periode rond 1800 was een kantelpunt in de Europese geschiedenis. De Franse revolutie en de opkomst en neergang van keizer Napoleon hadden een enorme impact. Alles veranderde: de verhouding van de mens ten aanzien van het leven, de verhoudingen binnen de samenleving: dat een gewone burger als Beethoven beroemd kon worden, dat was ongekend. Maar bovenal het feit dat Beethoven wereldschokkende kunst heeft gemaakt, is voor ons buitengewoon inspirerend. Nog volop is Beethovens nalatenschap terug te vinden in de huidige muziekpraktijk.

Ook al prijkt het beeld van Beethoven op menig piano, de componist zelf was een iconoclast. In zijn werken gooide hij de vaste volgorde van de delen om als hem dat zo uitkwam. Hij overschreed de gebruikelijke lengte van sontates en symfonieën, voegde blazers toe aan zijn symfonieën, was niet wars van (ritmische) schokeffecten en overvloedig thematisch materiaal. Bij hem stond alles in dienst van de expressie. Voor Beethoven golden niet alleen de noten die een keurvorst of een bisschop wilde horen; hij drukte zijn eigen gevoelens uit, en wilde een verhaal vertellen. Krachtiger dan zijn voorgangers ooit hadden gedaan. En dat was buitengewoon revolutionair. Dat hij dit ondanks de verschrikkelijke handicap die zijn doofheid vormde presteerde is ronduit verbluffend of is dit mogelijk van invloed geweest? Tijdens het Februari Festival gaan we hier zeker niet aan voorbij.

De centrale festivallocatie is de Nieuwe Kerk, dé concertzaal voor kamermuziek in Den Haag. In het Nutshuis worden films vertoond en in e Openbare Bibliotheek vindt de muziekcursus plaats.

 

CONTACT

 

Het Februari Festival is een activiteit van Stichting Dans- en Muziekcentrum Den Haag, Zuiderstrandtheater & Nieuwe Kerk

Contactpersoon Nieuwe Kerk/Zuiderstrandtheater
Corné Ran
Programmeur & Marketing Nieuwe Kerk
070 88 00 375
+ 31 6 575 562 39
cranzuiderstrandtheater.nl

ARTISTIEK TEAM

Roelof Jonker
Corné Ran

MARKETING & PUBLICITEIT

Corné Ran
+ 31 70 88 00 375
+31 6 575 562 93
cranzuiderstrandtheater.nl

PERSCONTACT

Marjolein van Ruiten
+31 (0)6 200 62 844
PRmarjoleinvanruiten.com

EXTERNE ADVISEURS

Sven Arne Tepl
Huib Ramaer

PRODUCTIE

Renee ter Braake
 productiefebruarifestival.nl

Melissa Tepper
 mtepperzuiderstrandtheater.nl

 

Voor meer informatie: mail naar infofebruarifestival.nl, of gebruik onderstaand contactformulier

PARTNERS & SPONSORS

 

Gemeente Den Haag

Mercure Hotel

Van Ommeren de Voogt Stichting

Nieuwe Kerk Den Haag